Ajencja a franczyza – różnice
- By : Dlugie-rzesy.pl
- Category : Uroda
![](https://dlugie-rzesy.pl/wp-content/uploads/2023/01/dresses-4395268_1280.jpg)
Nie bez powodu każdy, kto poważnie myśli o prowadzeniu biznesu, interesuje się hasłem butik franczyza. Wypromowanie nowej marki to żmudny i kosztowny proces. Coraz więcej osób korzysta zatem z powszechnie znanych modeli biznesowych, takich jak franczyza czy ajencja. Czym różnią się od siebie? Które rozwiązanie jest korzystniejsze?
Zacznijmy od krótkiego wyjaśnienia pojęć. Franczyza jest formą współpracy pomiędzy dwoma niezależnymi podmiotami. Jej warunki reguluje podpisana przez strony umowa. Ajencja stanowi natomiast rodzaj dzierżawy – lokalu, sprzętu, niekiedy także pracowników. W zamian za te udogodnienia, ajent zobowiązany jest do dzielenia się zyskiem z firmą.
Co się bardziej opłaca – franczyza czy ajencja?
Ajencja z reguły nie wymaga wkładu własnego. Otrzymany lokal jest gotowy do tego, by prowadzić w nim działalność. Ajenci mogą liczyć na szkolenia, ale nie znają całej tajemnicy know-how. Często uczestniczą w audytach, podczas których kontroluje się jakość usług. Ajencja to dobre rozwiązanie dla osób nie posiadających kapitału na start.
Ma jednak istotną wadę – konieczność dzielenia się zyskami ze wspólnikiem. Mniejszy jest też zakres wsparcia, jakie ajent uzyskuje. Zupełnie inaczej jest w przypadku franczyzy – oprócz gotowego pomysłu na biznes dostaje się całe know-how na temat jego prowadzenia, a także wsparcie franczyzodawcy przez cały okres trwania umowy.
Co jest lepsze? Franczyza czy ajencja?
Mimo że franczyza wymaga nakładów finansowych, to jest to opłacalna inwestycja, zwłaszcza w branży odzieżowej. Duża swoboda prowadzenia biznesu, możliwość korzystania z rozpoznawalnego logo, szansa na wypracowanie dużych zysków oraz pomoc na każdym etapie działalności – to tylko niektóre z zalet współpracy na zasadzie franczyzy.
Franczyza będzie dobrym rozwiązaniem dla przedsiębiorców ceniących sobie niezależność, a jednocześnie chcących skorzystać z udogodnień, jakie daje ta forma współpracy. Mimo że nie otrzymują od franczyzodawcy gotowego lokalu (jak to ma miejsce w przypadku ajencji), to zyskują duże wsparcie w urządzaniu go, a nawet w wyborze odpowiedniej lokalizacji.